معاون دبیرکل خانه کارگر، مقصران حادثه معدن طبس را معرفی کرد تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیر مجاز در شعاع ۳ کیلومتری حرم مطهر رضوی دلیل افزایش قیمت طلا چیست؟ (۵ مهر ۱۴۰۳) سامانه خودنویس افزایش نرخ اجاره از سوی مالکان را کنترل می کند نرخ طلاو سکه در بازار امروز مشهد (۵ مهر ۱۴۰۳) | هر گرم طلا به مرز ۴ میلیون تومان رسید صنعت فرش از تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی لطمه دیده است تشکیل پرونده تعزیری برای ۱۷۵ آرایشگاه زنانه، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در مشهد بررسی قیمت موبایل در مشهد (۵ مهر ۱۴۰۳) | آشنایی با گوشی ۲۸۶ میلیونی هوآوی افزایش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۴۰۳ جواد اوجی قائم مقام سازمان انرژی اتمی شد ۴۰ همت، میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی خراسان رضوی در سال زراعی اخیر است هشدار اتحادیه طلا و جواهر: مردم در فضای مجازی طلا و سکه نخرند افزایش قیمت مرغ در مشهد و خراسان رضوی مقطعی و موقت است بیش از چهار هزار تن کلزا در خراسان رضوی خرید تضمینی شد بررسی قیمت خودرو‌های خارجی (۵ مهر ۱۴۰۳) | پیکاپ فوتون ۶۲ میلیون تومان ارزان شد افزایش نرخ حق‌العمل‌کاری جایگاه‌داران بنزین بعد از گذشت شش ماه هنوز اتفاق نیفتاده | هنوز بنزین سوپر به مشهد نرسیده است رصد قیمت در بازار خودرو‌های داخلی (۵ مهر ۱۴۰۳) | افزایش ۹ میلیونی تارا قیمت‌ها در بازار دلار و طلا کمی ارزان شد (۵ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت خودکفایی در تولید موز از خروج ۶۰۰ میلیون یورو از کشور، جلوگیری می‌کند توضیحات مپنا در خصوص چرایی تعویق پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت (۵ مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی روند صعودی اقتصاد جهان قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد برای امروز (۵ مهر ۱۴۰۳) آیا می‌توان از طلافروشی‌ها طلای قسطی خرید؟ خرما در مشهد چند؟ (۵ مهر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروهای وارداتی روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
سرخط خبرها

آیا چینی‌ها می‌خواهند سهام ایران خودرو و سایپا را بخرند؟

  • کد خبر: ۱۲۰۵۶۳
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
آیا چینی‌ها می‌خواهند سهام ایران خودرو و سایپا را بخرند؟
وزارت صمت در برنامه‌های آتی خود قصد دارد سهام ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کند و یکی از مشتریان سهام این دو شرکت چینی‌ها هستند.

به گزارش شهرآرانیوز - وزارت صمت در برنامه‌های آتی خود قصد دارد سهام ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کند. مزایای متعددی در این کار مطرح شده که یکی از آن‌ها افزایش نقدینگی خودروسازان است. در این میان، تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی موضوع جالبی به نظر می‌رسد که جای بحث دارد.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودروی کشور و البته به دستور رئیس‌جمهور، به زودی شاهد واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ خواهیم بود. مزایای متعددی در این واگذاری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خروج این دو خودروساز از محدوده زیاندهی، افزایش نقدینگی برای این دو شرکت، حذف بخش عمده‌ای از مافیاگری در صنعت خودرو و از همه مهم‌تر رفع اتهام دولتی بودن خودروسازان اشاره کرد.

حال با نزدیک شدن به موعد مقرر واگذاری سهام این دو شرکت، ظاهرا سروکله چینی‌ها پیدا شده است. البته تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی چندان هم بی‌دلیل نیست. شرکت‌های این کشور سال‌هاست که وارد صنعت خودروسازی شده‌اند. به عنوان مثال، بخش عمده‌ای از سهام مدیران خودرو در حال حاضر به کمپانی چری تعلق دارد.

چینی‌ها نه به دنبال عرضه و مونتاژ محصولات خود در بازار ایران، بلکه بیشتر خواهان دستیابی مستقیم به سهام خودروسازان داخلی و حتی خرید بخشی از کارخانه‌های ایرانی نظیر سایپا کاشان، سایپا تهران، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو خراسان و ... هستند تا بدین‌وسیله بتوانند در کنار شراکت با ایران، وجهه خود را به عنوان سهام‌دار یک واحد تولیدی در خاورمیانه نشان دهند.

با نزدیک شدن به موعد واگذاری، ظاهرا دانگ فنگ نیز در تلاش است تا پا جای پای چری گذاشته و با خرید بخشی از کارخانه‌های سایپا، شراکت خود را با یکی از خودروسازان اصلی ایرانی محکم‌تر کند.

ناگفته نماند که به گفته کارشناسان حوزه، واگذاری سهام خودروسازان کشور در راستای تحقق اهداف دیگری صورت می‌گیرد و احتمال تقویت بدنه سهامداری چینی‌ها چندان بالا نیست.


در این میان، سازمان خصوصی سازی، آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروساز‌ها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروساز‌ها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، سه شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرده است.

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در این رابطه می‌گوید: «دو خودرو ساز ما کل سهم‌شان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسه‌ای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایران‌خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن‌شان، امکان اینکه این‌ها را مستقیم واگذار کنیم، نداریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که وثایق این‌ها معلوم شود. این شرکت‌ها سال ۷۹ و ۸۰ برای مبلغ اندکی وثیقه شده‌اند و همچنان این سهام وثیقه مانده است. من به جد پیگیری می‌کنم در ماه آینده که این ۴ شرکت وثایق‌شان به این وسیله آزاد شود و امکان واگذاری سهم‌شان فراهم شود.»

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->