رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

آیا چینی‌ها می‌خواهند سهام ایران خودرو و سایپا را بخرند؟

  • کد خبر: ۱۲۰۵۶۳
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
آیا چینی‌ها می‌خواهند سهام ایران خودرو و سایپا را بخرند؟
وزارت صمت در برنامه‌های آتی خود قصد دارد سهام ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کند و یکی از مشتریان سهام این دو شرکت چینی‌ها هستند.

به گزارش شهرآرانیوز - وزارت صمت در برنامه‌های آتی خود قصد دارد سهام ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کند. مزایای متعددی در این کار مطرح شده که یکی از آن‌ها افزایش نقدینگی خودروسازان است. در این میان، تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی موضوع جالبی به نظر می‌رسد که جای بحث دارد.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودروی کشور و البته به دستور رئیس‌جمهور، به زودی شاهد واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ خواهیم بود. مزایای متعددی در این واگذاری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خروج این دو خودروساز از محدوده زیاندهی، افزایش نقدینگی برای این دو شرکت، حذف بخش عمده‌ای از مافیاگری در صنعت خودرو و از همه مهم‌تر رفع اتهام دولتی بودن خودروسازان اشاره کرد.

حال با نزدیک شدن به موعد مقرر واگذاری سهام این دو شرکت، ظاهرا سروکله چینی‌ها پیدا شده است. البته تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی چندان هم بی‌دلیل نیست. شرکت‌های این کشور سال‌هاست که وارد صنعت خودروسازی شده‌اند. به عنوان مثال، بخش عمده‌ای از سهام مدیران خودرو در حال حاضر به کمپانی چری تعلق دارد.

چینی‌ها نه به دنبال عرضه و مونتاژ محصولات خود در بازار ایران، بلکه بیشتر خواهان دستیابی مستقیم به سهام خودروسازان داخلی و حتی خرید بخشی از کارخانه‌های ایرانی نظیر سایپا کاشان، سایپا تهران، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو خراسان و ... هستند تا بدین‌وسیله بتوانند در کنار شراکت با ایران، وجهه خود را به عنوان سهام‌دار یک واحد تولیدی در خاورمیانه نشان دهند.

با نزدیک شدن به موعد واگذاری، ظاهرا دانگ فنگ نیز در تلاش است تا پا جای پای چری گذاشته و با خرید بخشی از کارخانه‌های سایپا، شراکت خود را با یکی از خودروسازان اصلی ایرانی محکم‌تر کند.

ناگفته نماند که به گفته کارشناسان حوزه، واگذاری سهام خودروسازان کشور در راستای تحقق اهداف دیگری صورت می‌گیرد و احتمال تقویت بدنه سهامداری چینی‌ها چندان بالا نیست.


در این میان، سازمان خصوصی سازی، آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروساز‌ها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروساز‌ها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، سه شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرده است.

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در این رابطه می‌گوید: «دو خودرو ساز ما کل سهم‌شان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسه‌ای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایران‌خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن‌شان، امکان اینکه این‌ها را مستقیم واگذار کنیم، نداریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که وثایق این‌ها معلوم شود. این شرکت‌ها سال ۷۹ و ۸۰ برای مبلغ اندکی وثیقه شده‌اند و همچنان این سهام وثیقه مانده است. من به جد پیگیری می‌کنم در ماه آینده که این ۴ شرکت وثایق‌شان به این وسیله آزاد شود و امکان واگذاری سهم‌شان فراهم شود.»

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->